بازاریابی شبکه ای نتورک مارکتینگ
| ||
|
شش شیوه مذاکرهنویسنده: برایان تریسی مترجم: ژان بقوسیان اشاره: توانایی مذاکره به نفع خودتان در هر شرایطی، تعیینکننده موفقیتتان در کسبوکار و زندگی است. مذاکره مهارتی کلیدی است که بر همه اعمال و گفتارتان و تقریبا همه تعاملات شخصی و کاری اثر میگذارد. اگر نتوانید به نفع خودتان مذاکره کنید، خودبهخود قربانی افرادی میشوید که نسبت به شما مذاکرهکنندگان بهتری هستند. اگر مذاکرهکننده خوبی باشید، همیشه درآمد بهتری دارید و معاملات بهتری انجام میدهید.
توانایی مذاکره به نفع خودتان در هر شرایطی، تعیینکننده موفقیتتان در کسبوکار و زندگی است. مذاکره مهارتی کلیدی است که بر همه اعمال و گفتارتان و تقریبا همه تعاملات شخصی و کاری اثر میگذارد. اگر نتوانید به نفع خودتان مذاکره کنید، خودبهخود قربانی افرادی میشوید که نسبت به شما مذاکرهکنندگان بهتری هستند. اگر مذاکرهکننده خوبی باشید، همیشه درآمد بهتری دارید و معاملات بهتری انجام میدهید. شاید بتوان زندگی را بهشکل یک جلسه مذاکره طولانیِ از گهواره تا گور دید. مذاکره هیچگاه متوقف نمیشود. مذاکره بخش اساسی زندگی و ارتباط با دیگران است. این عمل باعث میشود افراد با ارزشها و علایق مختلف روشهایی سودمند برای زندگی و کار در کنار همدیگر پیدا کنند. توانایی مذاکره برای موفقیت در همه تعاملات حیاتی است.
مذاکره قابل یادگیری است خوشبختانه، مذاکره یک مهارت است و هر مهارتی قابل یادگیری است. هرکسی که امروز مذاکرهکنندهای فوقالعاده است، زمانی مذاکرهکننده ضعیفی بوده که معاملاتی بسیار بدتر از امروز انجام میداده است. هرچه بیشتر اصول مذاکره را یاد بگیرید، به آن بیندیشید و تمرین کنید، به مذاکرهکننده بهتری تبدیل میشوید. وقتی به نتایج بهتری دست یابید، احساس شادی، اعتمادبهنفس و مسئولیتپذیری بیشتری خواهید داشت.
انواع مذاکره من نخستین نوع مذاکره یا نوع «الف» را شیوه «یکبار برای همیشه» مینامم. در این حالت، فقط تصمیم میگیرید یکبار با طرف دیگر مذاکره یا معامله کنید و دیگر هرگز آن را تکرار نکنید. هر یک از طرفین مذاکره فقط یک هدف دارد: کسب بالاترین یا پایینترین قیمت و بهترین مفاد و شرایط برای این خرید یا فروشی که دیگر تکرار نخواهد شد.
بیملاحظه باشید در این نوع مذاکره، باید آرام، با تدبیر و خودخواه باشید. شما میتوانید از هر ترفندی برای انجام بهترین معامله استفاده کنید. باید بدانید وقتی این مبادله تمام شد، دیگر هرگز این شخص را نمیبینید یا دربارهاش چیزی نمیشنوید. مهم نیست که این فرد شما را دوست داشته باشد، به شما احترام بگذارد، یا بخواهد دوست شما باشد. مسئله مهم این است که شما بهترین معامله ممکن را انجام دهید.
مذاکره بلندمدت سی سال پیش، وقتی کار تولید برنامههای آموزشی شنیداری و تصویری را با تولیدکنندهای در شیکاگو آغاز کردم، از تمایل شرکت به بازاریابی برنامههایم در سطح ملی و بینالمللی بسیار سپاسگزار بودم و خوشبختانه شرکت مفاد و شرایطی را پیشنهاد داد که در آن صنعت هم عادلانه و هم استاندارد بود. امروز که سی سال از این موضوع میگذرد، هنوز همکاری نزدیکی با آن شرکت و افراد کلیدی آن سازمان از رئیس تا سایرین دارم. در طول دههها، بازار تغییر کرده است، افراد بسیاری آمده و رفتهاند و محصولات بیشتری به بازار عرضهشده، محبوبیت یافته و به تدریج ناپدید شدهاند. اما در این میان، رابطه من با افراد کلیدی آن کسبوکار دوستانه، صمیمی، مؤدبانه و حرفهای بوده است. از آنجا که همیشه این ارتباط را مشارکتی بلندمدت میدانستم، منجر به بهترین فرصتها و نتایج کاری در زندگیام شده است.
شش شیوه مذاکره
1. مذاکره برد-باخت مسلما این مذاکرهای نیست که منجر به همکاری و مبادلات بیشتر شود، مگر در شرایط خاص، مثلاً وقتی که برای دریافت پول نقد فوری داراییتان را در رهن میگذارید. در این حالت، دلال رهن برنده است، زیرا بخش کوچکی از قیمت واقعی آن دارایی را میپردازد و شخصی که داراییاش را در رهن میگذارد بازنده است، زیرا بخش کوچکی از آن قیمت واقعی را به دست میآورد.
2. مذاکره باخت-برد
3. مذاکره باخت-باخت برای مثال، شوهر به خانه میآید و به همسرش میگوید،«بیا امشب برای شام بیرون برویم. دوست داری کجا برویم؟» همسرش پاسخ میدهد که مایل است بیرون بروند و غذای دریایی بخورند. او پاسخ میدهد که از غذاهای دریایی خسته شده و غذای ایتالیایی را ترجیح میدهد. همسرش میگوید اخیراً بیش از حد غذای ایتالیایی خورده است و به آن علاقهای ندارد. آنها برای حفظ آرامش، سرانجام توافق میکنند تا بروند و غذای چینی بخورند، که مورد علاقه هیچکدامشان نیست، اما به نظر میرسد که تنها راه مصالحهای است که در این شرایط جواب میدهد. این یک مذاکره باخت-باخت است. نه زن به خواستهاش میرسد و نه شوهر. اما نتیجه مذاکره را میپذیرند تا حداقل چیزی بیش از هیچچیز به دست آورند.
4. مذاکره سازش
5. مذاکره عدم معامله برای مثال میخواهید چیزی را بخرید، اما قیمت بسیار بالا است. شما قیمت پایینتری را پیشنهاد میدهید، اما طرف مقابل پیشنهادتان را رد میکند. شما قیمت بالاتری نمیدهید و او هم قیمت پایینتری نمیدهد. پس معامله انجام نمیشود.
6. مذاکره برد-برد در اغلب موارد، مذاکره برد-برد نیازمند رسیدن به گزینه سومی است که بهتر از گزینههای اولیه طرفین است. هر دو طرف با مجموعهای از ایدهها، علایق و شرایط ثابت ذهنی به مذاکره وارد میشوند. آنها اغلب متوجه میشوند که سازش بین دو شرایط مختلف غیرممکن است. اما بعد جایگزین سومی را پیدا میکنند که در اغلب موارد با گزینههای طرفین در بدو ورود به مذاکره، متفاوت است. مذاکره برد-برد زمانی روی میدهد که جایگزین سوم از پیشنهادات اولیه طرفین برتر است.
همواره آمادگی این را داشته باشید که متفاوت بیندیشید. نتیجه مطلوب برای هر یک از طرفین مذاکره را به دقت مشخص کنید و سپس ببینید آیا میتوانید راهی برای دستیابی به آن اهداف دوجانبه پیدا کنید تا همه احساس برنده شدن داشته باشند.
منبع: مقالات بازاریابی مدیر سبز |
|
[ طراحی : نایت اسکین ] [ Weblog Themes By : Night Skin ] |